tisdag 21 november 2023

Projekt Hälsa v.47 - Öka


Det sker inga större förändringar nu och jag måste nog erkänna att en viss trivselvikt har infunnit sig, jag har hittat ett läge där min absoluta vikt trivs och pendlar si så där plus minus 1kg. Jag gjorde under förra veckan 4st bra träningspass, där onsdagsvägningen landade på 72,5kg, men sen kom helgen och på måndagen så var man tillbaka 73kg. Mycket beror nog på hur mycket vätska man har i kroppen för tillfället. Nu är goda råd dyra, hur tar jag mig vidare till nästa viktnivå? Kommer det krävas bantning så är det knappast trivselvikt längre, utan mer en forcerad och tillfällig viktnedgång, har jag hört. Min plan blir att intensifiera träningen, jag får helt enkelt köra hårdare och längre träning, för ska man vara fin får man lida pin. Vi får se hur långt det räcker.

Vikt: 73,23 -0,1
Träningspass: 4 (258st)

Det blev verkligen ett rally förra veckan, eller kanske en naturlig reaktion på tidigare nedgång i oktober, för marknaden finns fortfarande kvar där ute, trots allt dåligt. Men så länge inget går sönder i det komplicerade finansiella systemet, så kör vi på. Räntehöjningarna ser nu ut att lugna ner sig och marknaden börjar återigen skönja gratispengar. Men där lär det nog bli ett abrupt uppvaknande, då även staten och kapitalet har förstått att "noll-ränta" inte gynnar ekonomins produktivitet och tillväxt på sikt (hoppas jag). Så allt sker med en viss fördröjning, det tar lite mer tid än vårt mänskliga tålamod. Att bostadspriserna nu har visat en mindre nedgång, har tagit lång tid, och det stannar nog inte här, vi lär se större prisfall framöver, det tar bara lite mer tid för marknaden att anpassa sig och mest förstå eller acceptera den nya finansiella situationen med just högre räntor och vad det innebär. Sen har vi börsen som inte kan och vill förstå något annat än tillväxt tills motsatsen är bevisad och paniken bryter ut. Att våra förlustbolag nu börjar krisa på riktigt är ett dåligt tecken, och konkurserna börjar poppa upp allt oftare, även fast dom plockar in nya pengar genom nyemissioner och lurar aktieägarna på en sista slant för att sedan tacka för sig. Jag tror även att inflationen kommer ligga kvar på för tok hög nivå så länge alla företag fortsätter att höja sina marginaler för att rädda resultaten från minskad försäljning, men det går bara till en viss gräns, tills vi konsumenter måste kapitulera. Vi har tyvärr begränsat med resurser och tvingas snart att börja hushålla på allvar. 

OMX30 bröt upp genom mina motstånd och mer där till och stannade på 2197 och vi är tillbaka på 2200 platån för att invänta riksbankens nästa räntebesked. Rättelse: jag skrev att SPI var ned -3% vilket inte stämde, det skulle ju vara upp 3%(!!) och vi räknar fortfarande med ett glatt slut på 2023, för en räntehöjning på 0,25 är redan inräknat i kalkylerna (kortsiktigt), MEN, ligger dom kvar på 4% så kan vi räkna med börsrally och smällande champagnekorkar, för då vänder det(?), men på längre sikt så är tyvärr allt annat lika (illa).

Nästa motståndnivåer 2236 och 2274 och stöd 2197 och 2159. 

Jag tror på en mindre rekyl nedåt fram till torsdag, efter förra veckans glada uppgång, sen får riksbanken bestämma riktningen för resten av november och december. 




BFE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar