tisdag 28 november 2023

Projekt Hälsa V.48 - Träna träna träna

Det blir inte alltid riktigt som man tänkts sig. Att "go public" och dela med sig av sitt lilla uppdrag för att sporra, mig själv och kanske andra, blev inte riktigt som jag tänkt mig. Att offentliggöra sina mål och planer skulle även bli en extra piska att verkligen försöka uppnå uppsatta mål, gick inte heller som jag tänkt mig, så istället blev det tvärt om, att det är okej att misslyckas, vilket absolut inte var meningen, men så blev det och jag är i alla fall ärlig mot mig själv (och dig), för ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. 

Har jag gett upp? Mer eller mindre, JA, det blir omöjligt att tappa flera kilon på en månad. Att den månaden skulle vara December, gör inte saken "Lättare". Så nu handlar det mest om, rädda det som räddas kan. Och med det så menar jag träningen, att fortsätta med en regelbunden träning är i långa loppet det mest viktiga för hälsan, sen får jag hoppas att dieten hänger på. Det blir en dag för dag övning att tänka på vad jag äter. Känner jag mig själv så ser det inte så lovande ut just nu. Så att träna träna träna, blir mitt mantra för att avsluta mitt projekt den 31 december.

Så hur gick min vecka, ja om du inte har listat ut det vid det här laget så gick det uselt, eller ska jag säga uruselt. Vikten ökar och kvoten träningspass inte uppfyllt. Okej, jag kan skylla på en resa där träning inte var möjligt, men där tar det stop, allt annat mera uselt. 3st träningspass utförda och en viktuppgång på 1,4kg, vafan kom den i från(?) Men funderar jag så behöver jag inte fundera så länge, jag tar alltid lite mera mat vid varje måltid, jag små äter konstant och bjuder mig själv på gosaker till och från. Helgerna är värst, för då är det plötsligt tillåtet att vräka i sig. Alltså, inga konstigheter att resultatet blir där efter. Jag kommer här efter att göra mina uppdateringar endast under Projekt Hälsa fliken, och något hekto ska jag nog kunna göra mig av med innan nyåret.

Vikt: 74,6 +1,37
Träningspass: 3 (261st)

Börssnack. Nu är vi redan inne på andra handelsdagen och det ser rött ut vid skrivandets stund. Gårdagen var mindre röd och idag ser det lite mer rött ut, men det kan ändra sig snabbt då börsens vägar äro outgrundliga, inget är mer sant än det. Förra veckan slutade på +1,4% och räntehöjningarna verkar ha nått sitt mål, vilket är glädjande för många, framför allt börsen, för nu kan det bara bli bättre igen, eller kan det verkligen det? Motståndet 2236 (OMX) bröts aldrig och vi får nu se om 2197 blir ett stöd att räkna med, eller om det faller mera. Sedan torsdag förra veckan, dvs. efter räntebeskedet från riksbanken, så har börsen hamnat i något typ av konsolidering av villrådighet och osäkerhet. Det är som om marknaden väntar på något mera, en starkare indikation på var ekonomin är på väg. Även denna vecka rasar det in mängder av olika indexsiffror som ska stötas och blötas, för att sedan tolkas av marknaden och som sedan visar sig i aktiehandeln. Många tror på decemberrally och ett gott slut, även jag nu mera. För om OMX index ligger över 2200 under de omständigheter som jag upplever som osäkra och rent ut sagt totalt usla, så är börsen det enda stället man känner optimism på just nu, här finns det tro för en ljus framtid, vilket är ganska härligt i det mörker vi/jag egentligen befinner sig, förutom att det snöar på många platser i Sverige idag, vilket även det ger ett visst ljus. Men jag hoppas verkligen att det håller i sig, i alla fall månaden ut, att vi inte får uppleva någon panik och heller ingen överdriven eufori för den delen, låt oss gå mot ett lugnt och positivt avslut.



Min allokeringsbarometer säger RISK-8 och skulle jag fylla min portfölj med aktier idag så skulle det innebära 30% aktier och 50% kassa. Men då jag fortfarande är på köpstopp så avvaktar jag och inväntar bättre tider. Jag swingar lite aktier så länge.


BFE 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar